vragen en Socratisch coachen

Een voorbeeld van Socratisch Coachen

 

Dansen rond een vraagstuk –
een voorbeeld van Socratisch Coachen

 

De bijeenkomst start en ik vraag hoe het werk vordert. Eén adviseur vertelt dat hij vastloopt in het bedenken van conclusies en aanbevelingen. Hij heeft al wat rapporten en onderzoeken verzameld en teksten geschreven maar hij komt niet verder. Hij kijkt me vertwijfeld en hopeloos aan. Hij wil hulp en vraagt me: ‘kun jij niet goede conclusies formuleren voor me?’. En vervolgt: ‘Of ik stop met deze opdracht en ga voor een andere afdeling werken’.
Na deze wat boute mededeling stel ik een vraag.

 

Niet helpen

Geïrriteerd gluurt hij me aan, hij wil een oplossing, niet een vraag. Hij kijkt om zich heen en zoekt steun bij collega-adviseurs, duidelijk verontwaardigd over de aanpak waar ik voor kies.
Hij is stil en oogt stuurs. Ik motiveer hem toch te antwoorden, stel nogmaals een vraag en licht daarbij iets toe. Vermoeid en traag komt er een antwoord. Hij is er verbaasd over dat hij blijkbaar al wat weet. Zijn houding verandert lichtjes van hangend naar iets rechter zittend. Zijn chagrijn wordt minder. Mijn volgende vraag geeft hem nog meer energie. Tot slot spreekt hij enthousiast twee scherpe conclusies uit.

Deze mini-casus is een voorbeeld van Socratisch Coachen.
Wat ik deed zijn drie dingen:

  1. Open vragen stellen vanuit verwondering
  1. Empathisch afstand houden
    • ik merkte zijn worsteling en strijd; hij riep om een reddingsboei, toch liet ik hem liefdevol spartelen, wetende dat dat meer oplevert dan hem direct uit het water te halen
    • ik ging niet mee in zijn irritatie, gekreun en gesteun; en bleef vertrouwen en optimisme uitstralen over zijn mogelijkheden een antwoord te vinden
  1. Dansen rondom het vraagstuk

    • beamen dat het vinden en formuleren van conclusies inderdaad lastig kan zijn
    • verklaren dat gevoelens van stress, onzekerheid en twijfel niet betekent dat je gewoon maar moet stoppen met werken
    • dat je meestal dichter bij een oplossing bent dan je zelf doorhebt

een voorbeeld van Socratisch coachen

De drie kern-elementen

Vanuit het bovenstaande voorbeeld Socratisch Coachen blijken de drie kernelementen. Ten eerste krachtige en inspirerende vragen stellen, ten tweede empathisch afstand houden, en ten derde het inzetten van je lenige en flexibele geest zodat je om de ‘uitzichtloze situatie van de ander heen kunt dansen’.

 

Leer de ander ook kijken, voelen en denken

Net zoals ik in het bovenstaande voorbeeld, kun je in algemene zin bij een vraagstuk of dilemma van iemand twee dingen doen: zelf antwoorden geven en oplossingen aandragen, of de ander helpen met beter kijken, voelen en denken.

 

 

hij vroeg om hulp bij het zoeken naar de onderzoeksvraag,
hij kreeg hulp,
maar hij kreeg niet de hulp die hij verwachtte

 

Dansen rond een vraagstuk

Beter is haar/hem te helpen met het ordenen en bevragen van de eigen wijsheid. Daarvoor moet je vaak wel even ‘dansen’ rondom een vraagstuk om een ingang te vinden. Soms gaat dat gepaard met een irritatie-piek zo blijkt uit dit voorbeeld van Socratisch coachen.

Maar als dat voor lief neemt en er niet voor vreest,
dan help je direct mensen met het vinden en ontwikkelen van hun eigen wijsheid.
Een dankbare taak en rol vind ik dat.

 

 

 

Wil jij leren hoe je Socratisch coacht?

speciaal voor begeleider, trainer, leidinggevende, adviseur, coach, adviseur, manager en docent

*

Opleiding Socratisch Coachen

5 vrijdagen te Amsterdam

*

informatie,  startdata en direct aanmelden>>>

De Opleiding Socratisch Coachen wordt gegeven door Frank Hoes bij de Academie voor Leven

De Academie heeft het NRTO keurmerk en is geregistreerd bij het CRKBO