daadkracht ontwikkelen; worden als een onverzettelijke berg

Hoe je eigen daadkracht ontwikkelen?

wit

Zeven stappen voor meer daadkracht

citaat

Daadkracht is de kunde van het doorgaan bij tegenslag. Volharden in je plannen. Met wilskracht in het leven staan.
Daadkracht is te ontwikkelen.
Hoe?
Dat lees je in de onderstaande zeven adviezen.

Ontwikkelen daadkracht door:

 1. Het grotere plan

Daadkracht ontwikkelen gaat gemakkelijker als je werkt vanuit een grotere gedachte en het grotere plan. Een grote gedachte gaat vaak over iets wat je nastrevenswaardig vindt. Een onderwerp waar jij je hard voor maakt, waar jij aan bent toegewijd.
Je kunt toegewijd zijn aan bijvoorbeeld het milieu, dieren, politiek, techniek of mensen. Voor iedereen is dat volkomen persoonlijk.

Toewijding maakt besluiten en kiezen eenvoudiger. Het geeft richting aan keuzes en besluiten. Het is eenvoudiger met toewijding te zeggen:  ‘ik wil gezond eten ’ dan een discussie te voeren over frites eten of niet.
Anders gezegd: het hebben van een hoger doel waaraan je bent toegewijd dat werkt verhelderend en motiverend.
Tegenwoordig wordt dat vaak purpose genoemd.

 2. Het grotere plan delen met toewijding

Je plan delen met anderen, erover praten, dat werkt stimulerend voor je omgeving en motiverend voor jezelf. Allereerst maak je anderen enthousiast met je plan. De energie die daar ontstaat slaat weer terug op jou. Men raakt gemotiveerd en wil mee doen. Men is betrokken en vraagt:  ‘hoe het staat met je plan?’.

Daarmee zet je een positieve feedbackloop in gang van overslaande motivatie van jou naar anderen die weer op jou terugslaat en zo organiseer je (onbedoeld) persoonlijk geloof, dat je nodig hebt om met tegenslagen en ander ongerief om te gaan.

 3. Het grotere plan opdelen in kleine doelen

Als je je grotere plan opdeelt in kleinere doelen dan maak je het werk en de inspanning overzichtelijker, behapbaarder en overbrugbaarder.

Iedere dag 10 km wandelen werkt lekkerder dan het doel: ‘ik wil per jaar 4.000 km wandelen’. Als je gaat rekenen (365 dagen keer 10 km) zijn deze twee doelen per saldo hetzelfde, toch lijkt die 10 km eenvoudiger te behalen.

Pas wel op ‘plannings-optimisme’. Vaak kost iets toch meer tijd dan waarop je rekent. Ga niet je eigen teleurstelling creëren door met een te rooskleurig scenario te werken. Aan de andere kant: plannen mogen en kunnen best ambitieus zijn. De balans vinden tussen ambitie en realisme is hier de kunst.

De EGO bestuurder laat vaak zijn tanden zien

 4. Aanpassen en vasthouden

Niet alles is te plannen. Soms veranderen zaken sneller dan voorzien. Op zo’n moment is je plan misschien minder relevant en niet meer zo actueel. Probeer om op die momenten het goede te behouden en het nodige aan te passen. Ben flexibel in de route en in de uitkomst. Niet teveel omdat anders je plan niet realiseert. En ook niet te weinig omdat anders je eigen krampachtigheid tegen je gaat werken.
Aanpassen en vasthouden, een lastige balans om te bewaren.

 5. Creatief en flexibel omgaan met tegenvallers

Als er tegenvallers zijn gebruik dan al je creativiteit en flexibiliteit om het probleem van dat moment op te lossen. Vertrouw daarbij op de gedachte: ‘Wat gisteren lukte, lukt vandaag en morgen ook’. Waarom zou je morgen iets niet kunnen wat je in het verleden wel lukte? Kortom gewoon doorgaan.

 6. Laat je niet afleiden

Werk met aandacht, blijf trouw en ook gecommitteerd aan je eigen plan. Niet afgeleid door straks of voorheen. En ook niet door ander werk van buiten af. Dat houd je allemaal af van je eigen plan.

Wat stellig geformuleerd: ‘Jij bepaalt zelf waar je tijd en aandacht naar toe gaat niet de buitenwereld.’

 7. Kijk af en toe over je schouder

Door af en toe achterom te kijken zie je de vorderingen die je hebt gemaakt. Het constateren ervan werkt stimulerend om de verdere stappen in de toekomst ook te zetten. Voor jezelf en je anderen. Hierbij mag je anderen en jezelf gerust belonen.

 

Van mijn naar jouw recept

Nu je weet hoe je daadkracht ontwikkelt kun je aan de slag met het doen.
Door te doen, te doen en nog meer te doen merk je wat werkt en niet werkt voor je.
Zo doende creëer je vanuit het bovenstaande receptuur je eigen recept.
Jouw persoonlijke recept voor meer daadkracht.

Want wat voor mij werkt, werkt voor jou net weer iets anders.
Ik wens je goede dagen vol persoonlijk daadkracht.

 

 

*

Spreekt deze aanpak je aan?

Deel je het dan met anderen onderaan deze pagina.

*
Dank je !

*

Meer daadkracht? 


als organisatie of bestuur:
strategie-sessie besturen en leiderschap

*
als leidinggevende of bestuurder: coaching leiderschap