nieuwe generatie in bestuur

Nieuwe generatie in bestuur?

Generatiekloof of niet?

Via de mail vraagt de voorzitter (28 jaar) van een junior-afdeling van een vereniging of ik een training kan geven over steviger netwerken. Het vertegenwoordigen in regionale en landelijke, traditioneel bestuurde organisaties lukt namelijk niet goed. Daar voelt het bestuur zich niet serieus genomen. Of ik een oplossing heb. Een vraag van een nieuwe generatie bestuurders.

Pil tegen hoofdpijn

Als ik voorstel om telefonisch contact te hebben, schrijft ze dat we de zaken prima via de mail kunnen regelen. Ik geef haar, ondanks dat ik niet precies weet waar de kern van haar vraagstuk ligt, een voorstel met plan van aanpak.

nieuwe generatie in bestuur

Dit wordt te uitgebreid bevonden. Via één instrument moet haar vraagstuk toch zijn op te lossen, schrijft ze mij.
Zij wil één pil voor haar problemen met besturen.
Ik wil niet het symptoom bestrijden maar aan de slag met oorzaken.
In de berichten die ze naar me zendt komt ze zeker, direct en zakelijk over.
Haar taal is helder, direct en wat kortaf.
Maar ik mis iets zeer wezenlijks…

Nieuwe generatie in bestuur?

Steeds vaker gaat communicatie, zeker met jonge bestuurders, op deze wijze. Zelfs de meest ingewikkelde en complexe vragen ontvang ik per app, sms en mail.

De nieuwe en jonge generatie bestuurders zijn betrokken en zelfbewust: bij o.a. het milieu en de maatschappij, en ook zeker bij hun eigen leven. Daarbij weten ze als diginatives, geboren met een smartphone in de wieg en wifi bij het ontbijt, als geen ander hoe sociale media als instrument en techniek te gebruiken bij het besturen.
Sommigen van hen vertonen zappend gedrag en hebben een korte concentratieboog.
Ze willen meestal snelle oplossingen en directe antwoorden, terwijl geduld en aandacht soms ook nodig is.

Gezien worden

Ik besluit te bellen met de jonge voorzitter. Als ik haar eenmaal aan de telefoon heb, vertelt ze me meer over de context van haar bestuur. Ze geeft zich wat te schamen voor haar falen. Ik zeg dat haar vraagstuk in het geheel niet uniek is en dat dat type vragen vaak lastig is om snel en direct op te lossen. Ook vertel ik haar dat de oplossing deels buiten haar macht ligt. Ze heeft immers met andere zelfstandig opererende besturen te maken.

Ze voelt zich erkent in haar vraagstuk zegt ze. Haar toon wordt vriendelijker, bedachtzaam en zoekender. Ze erkent dat ze zich voor de eerste keer zo vrij kan uitspreken en kan sparren over de vraagstukken van haar bestuur. Ze voelt zich gezien en gehoord.

Nieuwe generatie in bestuur

Communicatie-techniek mag dan erg veranderd zijn, besturen blijft mensenwerk of je nu met een oude of nieuwe generaties bestuurders te maken hebt.
Techniek of niet; er blijft altijd behoefte aan erkenning en verbinding.
Pas als dat tot stand is gekomen, pas als er contact is, dan ben je in staat om elkaar te helpen en in gesprek te gaan.
Soepel en vriendelijk en zeker ook stevig en direct.

Het werd de jonge voorzitter duidelijk door de miscommunicatie met mij: contact is de voorwaarde voor begrip, een stevig gesprek en sterke vertegenwoordiging.
Via mail en app werkt dat allemaal een stuk lastiger.

Nieuwe of oude generatie in je bestuur?
Om de wet-van-erkenning-en-verbinding kun je heen!

 

 

training | workshop | inspiratie

‘Krachtig Besturen & Bestuurlijke Vernieuwing’

*

ook als online training

leren in je eigen tempo
op de tijdstippen dat het jou uitkomt
voor vrijwilligers voor een absoluut zeer aantrekkelijk tarief

*

je kunt je je ook opgeven voor vijf gratis proeflessen uit de online training
‘Krachtig Besturen. In 7 stappen naar praktisch en samen besturen