Weerstand

Zijn jullie nou zo eigenwijs of ben ik zo…..!

 

Als expert in bijvoorbeeld rechten, voeding, ruimtelijke ordening, gezondheid, financiën of vrijwilligers beland je wel eens in situaties waar je na een vlammend betoog toch niet wordt geloofd.
Je inhoudelijke adviezen als expert worden bekritiseerd, niet overgenomen of weggewoven.

Terwijl je weet dat je vanuit je kennis en ervaring het bij het rechte eind hebt.
Best irritant…
Je natuurlijke neiging is dan vaak om nog meer kennis en voorbeelden in de strijd gooien.
Met als enige resultaat waarschijnlijk: nog meer weerstand.

Klagen over weerstand

Klagen over dat men eigenwijs is, niet luistert en weerstand heeft, toont eerder jouw frustratie en onkunde aan, dan dat het wat zegt over de incompetentie van de persoon waar je mee in gesprek bent.
Weerstand is gewoon het signaal dat je kiest voor een verkeerde aanpak.
Weerstand ligt daarom aan jezelf en niet aan de ander.
Eerst maar eens kijken naar wat er speelt om vervolgens naar oplossingen te gaan…

Wat speelt er?

Een of meer van de drie onderstaande aspecten zullen bij weerstand optreden:
Ten eerste is weerstand een signaal van gebrek aan persoonlijk en oprecht contact tussen jou en een persoon/groep.

Ten tweede is weerstand een teken dat de afstand te groot is tussen de onderwerpen die bespreekt en de antwoorden die je geeft, èn de echte onderwerpen die leven bij de ander en de groep.

Ten slotte heeft weerstand ook vaak te maken met een beperkte mate van bereidheid te leren of te veranderen van de ander.

Weerstand heeft dus alles te maken met jouw aanpak en houding.
Jij zult iets anders moeten doen.

goed kijken naar weerstand

Wat te doen?

Daarom zul je van perspectief moeten veranderen door het zwaartepunt van jou naar de ander te verleggen.

Je start met de vraag:  ‘Ik merk dat mijn advies niet aankomt, klopt dat?’. Of nog wat kwetsbaarder: ‘ik merk dat mijn aanpak niet werkt?
De ander zal zeggen: ‘Jazeker’.

Je kunt hier ruimte geven om wat extra’s te laten vertellen over je verkeerde aanpak en over de waarschijnlijk aanwezige irritatie.

Dan neem je subtiel het roer over: ‘Toch wil ik je graag helpen, sta je me dat toe?’
‘Dat is goed’, zal de ander zeggen.
‘Mag ik dan een kleine gunst van je vragen?
Zou je een paar vragen die ik je ga stellen willen beantwoorden?’

Daar zal niemand ‘nee’ op zeggen. Hooguit wat verbaasd reageren.

En dan stel je een vraag over de inhoud van je vakgebied waarop slechts een  ‘ja’ als antwoord mogelijk is:
‘Jij eet toch graag gezond?’
‘Je loopt toch ook graag beperkt juridisch risico?’
‘Je wilt je vermogen toch veilig gestald hebben?’
‘Je wilt je bestuursproblemen toch ook opgelost hebben?’

Weerstand weg

Het contact is tot stand gekomen.
De weg ligt nu open voor meer vragen en je kunt je rol als expert weer oppakken.
In dit mini-fragment zijn vier Socratische technieken verstopt.
Herken je ze?

Vier soorten vragen:

  1. Perspectiefwisseling: je geeft de ander het idee de sturing van het gesprek in handen te hebben terwijl jij blijft sturen; het zwaartepunt van het gesprek lijkt naar de ander te gaan; dat veroorzaakt betrokkenheid en wekt vertrouwen
  2. Door het stellen van procedurele vragen: ‘ik wil je helpen, sta je me dat toe’, motiveer je de ander mee te doen, dat zorgt voor persoonlijk contact
  3. Door de ‘gunst’-vraag te stellen doen doe je een beroep op de universeel aanwezige sociale verbinding, niemand zal dat weigeren.
  4. Het stellen van retorische vragen: een vraag waarop het antwoord in dit geval overduidelijk ‘ja’ is; als iemand paar keer ‘ja’ antwoordt – een bekende overtuigingstechniek – is het moeilijk om later ‘nee’ te zeggen.

 

Dit is een mini-voorbeeld van oefenmateriaal uit de Opleiding Socratisch Coachen.

 

 

*

Opleiding Socratisch Coachen

5 vrijdagen te Amsterdam

*

informatie,  startdata en direct aanmelden>>>

De Opleiding Socratisch Coachen wordt gegeven door Frank Hoes bij de Academie voor Leven

De Academie heeft het NRTO keurmerk en is geregistreerd bij het CRKBO